close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • AKTUALNOŚCI

  • 17 lipca 2017

    16 lipca w Centrum Integracji w Zamłyniu (Caritas Diecezji Łuckiej) odbyła się po-plenerowa wystawa prac, powstałych w czasie tegorocznego, VII już, Międzynarodowego Pleneru Ikonopisania i Sztuki Sakralnej na Wołyniu pod nazwą „Pięcioksiąg w ikonie”.

    Już tradycyjnie na otwarcie wystawy przybyło wielu mieszkańców Zamłynia, którzy – wspólnie z autorami prac mogli obejrzeć po raz pierwszy wszystkie powstałe prace. W tegorocznym plenerze wzięło udział 30 twórców z Polski i z Ukrainy – osób identyfikujących się zarówno z Kościołem katolickim obu obrządków, jak i z Kościołem prawosławnym; powstało około 50 prac.

     

     

    Współorganizatorami plenerów jest Konsulat Generalny RP w Łucku, Wołyńska Organizacja Narodowego Związku Artystów Plastyków Ukrainy (www.art.lutsk.ua), ks. Jan Buras – wikariusz generalny Diecezji Łuckiej Kościoła rzymskokatolickiego i dyrektor Centrum Integracji w Zamłyniu Caritas (www.zamlynya.com.ua/pl), Akademia Sztuk Pięknych we Lwowie, Katedra Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego i środowisko ikonopisów z Polski.

    VII Międzynarodowy Plener Ikonopisania i Sztuki Sakralnej na Wołyniu odbył się pod patronatem Konsulatu Generalnego Rzeczpospolitej Polskiej w Łucku, ks. bpa Witalija Skomarowskiego – zwierzchnika Kościoła rzymskokatolickiego na Wołyniu, ks. bpa Jozafata Howery – zwierzchnika Kościoła greckokatolickiego na Wołyniu.

    Kolejne plenery i wystawy poplenerowe są dobrym przykładem wieloletniej współpracy pozarządowych organizacji, środowisk twórczych oraz instytucji z Polski i z Ukrainy, takich jak: KG RP w Łucku, środowiska ikonopisów i malarzy, Uniwersytet Warszawski, Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy (www.nowica.art.pl), Akademia Sztuk Pięknych we Lwowie, przedstawiciele Kościołów katolickich i prawosławnych, muzea i domy kultury.

     

     

    Celem wołyńskich plenerów i wystaw poplenerowych jest prowadzenie dialogu duchowego pomiędzy artystami identyfikującymi się zarówno z tradycją zachodnią Kościoła, jak i wschodnią. U podstaw projektu leży potrzeba polsko-ukraińskiej wymiany idei i doświadczeń w przestrzeni wspólnych warsztatów tworzenia sztuki sakralnej i ikonopisu oraz zapoznanie się z religijnym kontekstem bizantyjskiej sztuki sakralnej, a także z kulturowym przenikaniem się wpływów Wschodu i Zachodu.

    Warto podkreślić, że tegoroczny wernisaż w Zamłyniu jest już 60. wystawą prac powstałych w czasie plenerów, począwszy od 2011 roku.

    Ikony z tych plenerów zostały wystawione łącznie w ponad trzydziestu miastach Polski i Ukrainy, a prace tegoroczne wyruszą w swoją wędrówkę jeszcze tego lata.

     

     

    W tym roku w plenerze wzięła udział liczna grupa studentów ASP we Lwowie… I ich opinia o plenerze, świeża opinia, dla organizatorów plenerów, wydaje się niezwykle istotna. Otóż kilka osób stwierdziło, iż w Zamłyniu pracowali wspólnie, mieszkali różni ludzie, których połączyła atmosfera samego miejsca – żywa przyroda, spokój i możliwość swobodnej samorealizacji artystycznej, bez narzucania komukolwiek takiej, a nie innej narracji artystycznej.

    Foto W. Czuchraj

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: